استارتاپ‌های موفق حوزه هیدروپونیک

موفق‌ترین استارت‌آپ‌های حوزه کشت هیدروپونیک و مزارع عمودی

امروزه با توجه به رشد جمعیت و نیاز به مواد غذایی بیشتر، همواره بر مساحت زمین­های زراعی زیر کشت افزوده می­شود. یکی از چالش های پیش روی این روش از کشت، کمبود زمین های حاصل خیز مناسب کشت می باشد. از طرفی با کشت مداوم محصولات در بستر خاک، سطح آب های زیرزمینی رو به کاهش می یابد و خاک زمین زیر کشت رفته رفته شود می شود.

در سال های اخیر شیوه ای جدید برای کشت محصولات خوراکی علی الخصوص سبزیجات و صیفی جات به کار گرفته می شود که چالش های کشت در زمین های زراعی را ندارد. در این شیوه کشت، بستر پرورش گیاه مایع می باشد و نام این روش کشت نیز به همین دلیل کشت هیدروپونیک می باشد. در این روش تمام نیازهای غذایی گیاه از طریق مایعی مغذی که ریشه های گیاهان در آن شناور است، تامین می شود.

چندین شرکت و استارت آپ موفق در این زمینه فعالیت می کنند. برخی از این شرکت ها به تولید و پخش گیاهان پرداخته اند و برخی دیگر تجهیزات و محیط های هوشمند برای کشت گیاهان را تولید و عرضه می نمایند. در این جا قصد داریم تا برخی از موفق ترین استارت آپ های حوزه مزارع عمودی و کشت هیدروپونیک را معرفی نماییم.

1- AeroFarms

این استارت آپ که در سال 2004 در آمریکا کار خود را شروع کرده است، در حوزه تولید محصولات هیدروپونیک و همچنین استقرار مزارع عمودی طبقاتی فعالیت می­کند. تعداد کارمندان این مجموعه کمتر از 250 نفر و مجموع جذب سرمایه آن تا به این لحظه 238 میلیون دلار بوده است. همانطور که در تصویر مشخص است مزارع هوشمند این استارت آپ بازدهی بسیار بیشتری از مساحت زمین دارند و محصولات تولیدی کاملا ارگانیک می باشند.

2- Bowery Farming:

این استارت آپ کار خود را در سال 2015 در آمریکا شروع کرده است. پس 4 نوبت جذب سرمایه مجموعه سرمایه جذب شده خود را به عدد 167.5 میلیون دلار رسانده است. محصولاتی که این استارت آپ ارائه می کند، انواع بسته های سبزیجات هیدروپونیک می باشد که برای آماده کردن غذاهای رژیمی بسیار مناسب می باشد.

3- Infarm:

 این استارت­آپ با جذب سرمایه مجموعی معادل 134 میلیون دلار سیستم­های کشت عمودی کارامد خود را در فروشگاه­ها قرار می­دهد تا سبزیجات تازه در خود فروشگاه برای محلیان فراهم باشد. محل استقرار این استارت­آپ در برلین بوده و در سال 2013 ایجاد شده است و آخرین سرمایه خود را در سال 2019 به مبلغ 100 میلیون دلار دریافت کرده است. تعداد کارمندان این مجموعه 500-251 نفر می­باشد.

4- freightfarms:

 این استارت­آپ با جذب سرمایه مجموع 26.4 میلیون دلار، در زمینه عرضه مزارع کشت عمودی پیش­ساخته عمل می­کند. این مزارع می­توانند در محل مورد نیاز و یا در کانتینرهایی که از طرف مجموعه تهیه می­شود ساخته شوند. همچنین مزارع ساخته شده توسط اپلیکیشن طراحی شده قابل مانتورینگ و کنترل است. تعداد کارکنان در این مجموعه بین 11 تا 50 نفر است و آخرین جذب سرمایه آن 20 میلیون دلار در سال 2020 بوده است.

5- Agrilution:

این استارت­اپ اروپایی با جذب مجموعا 4.5 میلیون یورو سرمایه توانسته است باکس­های دکوری تولید نماید که افراد در کنار زیبایی آن از محصولات قابل کشت داخل آن نیز بهره­مند گردند. در کنار این باکس­ها اپلیکیشن کنترل و مانیتورینگ و همچنین بسترهای آماده به کشت در داخل باکس نیز ارائه می­شود. به این صورت که در سایت این مجموعه تمامی گیاهان قابل کشت توضیح داده شده­اند و کاربر با انتخاب نوع گیاه یک سطح پشمی مربعی دریافت می­کند که در داخل آن بذرها کاشته شده­اند و تنها بایستی این سطح در ظرف­های باکس قرار داده شود. آخرین جذب سرمایه این استارت­آپ رقمی معادل 3.75 میلیون یورو در سال 2017 بوده است.

6- Intelligent Growth Solutions:

 این استارتاپ در زمینه تولید و احداث مزارع طبقاتی فعالیت می­کند. مجموع جذب سرمایه آن از سال 2013 تا کنون برابر با 7 میلیون یورو بوده است که آخرین سرمایه­گذاری به مبلغ 1.6 میلیون یورو در سپتامبر سال 2019 انجام شده است. این استارت­آپ نیز مزارع خود را به صورت هوشمند ارائه می­کند و با اپلیکیشنی که توسعه داده است قابلیت مانیتورینگ و کنترل را برای کاربران فراهم کرده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *